L'AVALUACIÓ
En
aquesta entrada com en totes les anteriors parlem del nou model que s'ha de
seguir per a deixar enrere l'escola tradicional, per a passar a una escola
constructivista; es a dir, per a dur a terme una adequada educació.
Concretament en aquesta entrada ens centrarem en l'avaluació. Quan la gent sent
a parlar d'aquesta es pensa en el típic examen que els professors utilitzen per
a qualificar i sancionar als alumnes, per així fer una educació selectiva, i
així, fer repetir als que no assoleixen aquesta prova. Però vertaderament, amb
aquest tipus d'avaluació, el que s'està avaluant no és l'aprenentatge de
l'alumne, sinó la seva capacitat de memorització del que està escrit al llibre.
Els professors agafen l'opció més fàcil, on primer es basen en els continguts
del llibre i seguidament fan una prova escrita, en un temps molt limitat, on no
tenen en compte les competències bàsiques.
Com
diu Neus Sanmartí l'avaluació és la clau de l'èxit de l'educació, on ha de ser un instrument que el mestre ha
d'utilitzar per ensenyar i aprendre, però mai per qualificar ni sancionar als
alumnes. El mestre ha d'ensenyar les competències que siguin més necessàries
per als alumnes, per a que puguin resoldre les situacions i problemes que se'ls
presenti al llarg de la seva vida, per això haurà d'emprar els escenaris i
instruments que més s'assemblin a la realitat. Però amb l'avaluació no sols
s'avalua a l'alumne i la seva manera d'actuar davant una situació, sinó que
també serveix per veure si el paper del professor és correcte i veure com és
podria millorar.
TIPUS D'AVALUACIÓ
Per a Escamilla (2009) podem dividir l'avaluació:
· Segons la finalitat:
· Av. inicial o de diagnòstic: per a conèixer l'aprenentatge del qual parteix l'alumne.
· Av. inicial o de diagnòstic: per a conèixer l'aprenentatge del qual parteix l'alumne.
· Av.
sumativa o integradora: valoració de tot el recorregut que ha seguit l'alumne
en l'aprenentatge on es te en conte el resultat final.
· Av. formativa o reguladora:
pretén orienta i regular l'aprenentatge.
· Segons el moment d'aplicació:
· Av. inicial: a l'inici del procés.
· Av. final: al final del procés per
a saber si s'han assolit els objectius.
· Av. processual: s'avalua el desenvolupament
d'un objecte d'un període fixat.
· Segons l'àmbit d'extensió:
· Av. parcial: la totalitat de
l'aprenentatge està dividit en parts.
· Av. global: s'avalua
l'aprenentatge globalment.
· Segons el criteri de comparació:
· Av. criterial: es fa una
comparació dels resultats d'un procés educatiu amb uns criteris ja fixats.
· Av. normativa: la comparació es fa
segons el nivell general del grup.
· Segons el grau de relació amb l'avaluador:
· Av. externa: on els avaluadors no
han participat en l'aprenentatge.
· Av. interna: l'avaluador si que ha
participat en el procés:
· Autoavaluació: on l'alumne avalua el
seu propi aprenentatge.
· Heteroavaluació: el mestre és qui
avalua a l'alumne.
· Coavaluació: els alumnes
s'avaluen mútuament.
En aquesta concepció d'avaluació, l'objectiu és ajudar als alumnes a que
millorin els dominis de les competències, es a dir, aprendre més sobre les
competències i saber el grau d'aprenentatge adquirit; aquest procés comporta,
per una banda, que el mestre observi a cada un dels seus alumne, després
analitzi la informació extreta i en faci un judici i finalment en funció
d'això, actuï prenent decisions, que l'ajudin a millorar la seva manera d'ensenyar.
Aquesta activitat d'avaluar no només es pot fer en un
temps determinat, sinó que s'ha de anar avaluant al llarg de tot el període
d'aprenentatge, per a poder avaluar les diferents competències i contingut, i
per això va molt bé la utilització de diaris de classe on és pot observar la
metacognició dels aprenentatges dels alumnes; tot això que s'està incorporant
no vol dir que s'hagin d'eliminar els exàmens, sinó que es poden seguir
emprant, però aquests no són suficients. El que si que s'ha de tenir molt clar
és que s'han d'assolir les quatre potes que ja havíem parlat de Zabala, que són
indispensables per a dur un aprenentatge basat en competències.
Una
altra característica d'aquest procés, és dur a terme una avaluació inclusiva,
on s'han de tenir en compte les característiques i necessitats específiques de
cada alumne, on aquests és el protagonista i per això ells han de saber com són
avaluats; es a dir, que l'avaluació ha de ser transparent tant per els alumnes
com per als seus pares, per a que vegin en que fallen i en quins aspectes han
de canviar.
Quan vaig llegir
l'entrada de Discentia em vaig sentir molt identificada amb el "Yo también", per què s'han de sometre els alumnes a tanta
pressió i tants de nirvis, a causa del examen final on s'ho juguen tot (aprovar
i passar, suspendre i repetir...) i l'única cosa que fan és demostrar al mestre
que saben memoritzar uns continguts en un curt període de temps; perquè s'han
de fer les coses així, quan els alumnes esta tot el curs esforçant-se i el que
realment necessiten és un mestre que els avaluï correctament, per a què fer les
coses malament si es poden fer bé?
Normalment això dels exàmens ja m'havia parat a pensar-ho, ja que sempre han set
una cosa que m'ha costat molt, i no li havia trobat gaire sentit mai. Es clar
que si que els mestres necessiten avaluar i els nens ser avaluats, ja que és
necessari saber si els continguts i competències es van assolint al llarg de
les etapes, i si el que assolim és correcte. Però mai m'havia parat a pensar en
com és podria millorar aquest procés d'avaluació; mai havia pensat amb això de
la rúbrica. Aquestes lectures sobre l'avaluació m'han agradat molt ja que m'han
informat molt sobre com hi ha que avaluar realment. Un nen per a aprendre
correctament ha de ser avaluat dia a dia,
esforç a esforç, ja que l'aprenentatge no és cosa de un dia ni de una setmana,
es a dir,que és un procés tant ampli que no pot estar reduït a una prova final
en una fulla de paper limitada i en un temps limitat.
Quan anava llegit sobre l'avaluació anava pensant en els continguts segons
Zabala, i anava vegent que tots són molt importats com ja havíem dit
anteriorment; tant els coneixements i conceptes previs, com la memorització de fets,
com saber posar en pràctica els procediments i sobretot l'actitud, la qual
penso que està molt marcada a causa de la dolenta avaluació que es duu a terme;
amb aquesta, els alumnes es desanimen ja que són mal avaluats fins al punt de
perdré la passió per aprendre, cosa que és fundamental en l'aprenentatge.
Si l'avaluació no
canvia no canviarà res del procés educatiu, ja que l'avaluació és l'element
clau.
Esper que us hagi agradat,
una salutació a tot@s!
No hay comentarios:
Publicar un comentario