lunes, 3 de diciembre de 2012

La clau de l'èxit de l'educació

L'AVALUACIÓ



En aquesta entrada com en totes les anteriors parlem del nou model que s'ha de seguir per a deixar enrere l'escola tradicional, per a passar a una escola constructivista; es a dir, per a dur a terme una adequada educació. Concretament en aquesta entrada ens centrarem en l'avaluació. Quan la gent sent a parlar d'aquesta es pensa en el típic examen que els professors utilitzen per a qualificar i sancionar als alumnes, per així fer una educació selectiva, i així, fer repetir als que no assoleixen aquesta prova. Però vertaderament, amb aquest tipus d'avaluació, el que s'està avaluant no és l'aprenentatge de l'alumne, sinó la seva capacitat de memorització del que està escrit al llibre. Els professors agafen l'opció més fàcil, on primer es basen en els continguts del llibre i seguidament fan una prova escrita, en un temps molt limitat, on no tenen en compte les competències bàsiques.




Exams Start... Now

Com diu Neus Sanmartí l'avaluació és la clau de l'èxit de l'educació, on ha de ser un instrument que el mestre ha d'utilitzar per ensenyar i aprendre, però mai per qualificar ni sancionar als alumnes. El mestre ha d'ensenyar les competències que siguin més necessàries per als alumnes, per a que puguin resoldre les situacions i problemes que se'ls presenti al llarg de la seva vida, per això haurà d'emprar els escenaris i instruments que més s'assemblin a la realitat. Però amb l'avaluació no sols s'avalua a l'alumne i la seva manera d'actuar davant una situació, sinó que també serveix per veure si el paper del professor és correcte i veure com és podria millorar. 



TIPUS D'AVALUACIÓ

Per a Escamilla (2009) podem dividir l'avaluació:
· Segons la finalitat:
       · Av. inicial o de diagnòstic: per a conèixer l'aprenentatge del qual parteix l'alumne.

      · Av. sumativa o integradora: valoració de tot el recorregut que ha seguit l'alumne en l'aprenentatge on es te en conte el resultat final.
      · Av. formativa o reguladora: pretén orienta i regular l'aprenentatge.
· Segons el moment d'aplicació:
     · Av. inicial: a l'inici del procés.
     · Av. final: al final del procés per a saber si s'han assolit els objectius.
     · Av. processual: s'avalua el desenvolupament d'un objecte d'un període fixat.
· Segons l'àmbit d'extensió:
     · Av. parcial: la totalitat de l'aprenentatge està dividit en parts.
     · Av. global: s'avalua l'aprenentatge globalment.
· Segons el criteri de comparació:
     · Av. criterial: es fa una comparació dels resultats d'un procés educatiu amb uns criteris ja fixats.
     · Av. normativa: la comparació es fa segons el nivell general del grup.
· Segons el grau de relació amb l'avaluador:
     · Av. externa: on els avaluadors no han participat en l'aprenentatge.
     · Av. interna: l'avaluador si que ha participat en el procés:
              · Autoavaluació: on l'alumne avalua el seu propi aprenentatge.
              · Heteroavaluació: el mestre és qui avalua a l'alumne.
              · Coavaluació: els alumnes s'avaluen mútuament.



En aquesta concepció d'avaluació, l'objectiu és ajudar als alumnes a que millorin els dominis de les competències, es a dir, aprendre més sobre les competències i saber el grau d'aprenentatge adquirit; aquest procés comporta, per una banda, que el mestre observi a cada un dels seus alumne, després analitzi la informació extreta i en faci un judici i finalment en funció d'això, actuï prenent decisions, que l'ajudin a millorar la seva manera d'ensenyar.

Aquesta activitat d'avaluar no només es pot fer en un temps determinat, sinó que s'ha de anar avaluant al llarg de tot el període d'aprenentatge, per a poder avaluar les diferents competències i contingut, i per això va molt bé la utilització de diaris de classe on és pot observar la metacognició dels aprenentatges dels alumnes; tot això que s'està incorporant no vol dir que s'hagin d'eliminar els exàmens, sinó que es poden seguir emprant, però aquests no són suficients. El que si que s'ha de tenir molt clar és que s'han d'assolir les quatre potes que ja havíem parlat de Zabala, que són indispensables per a dur un aprenentatge basat en competències. 


Una altra característica d'aquest procés, és dur a terme una avaluació inclusiva, on s'han de tenir en compte les característiques i necessitats específiques de cada alumne, on aquests és el protagonista i per això ells han de saber com són avaluats; es a dir, que l'avaluació ha de ser transparent tant per els alumnes com per als seus pares, per a que vegin en que fallen i en quins aspectes han de canviar. 


Quan vaig llegir l'entrada de Discentia em vaig sentir molt identificada amb el "Yo también", per què s'han de sometre els alumnes a tanta pressió i tants de nirvis, a causa del examen final on s'ho juguen tot (aprovar i passar, suspendre i repetir...) i l'única cosa que fan és demostrar al mestre que saben memoritzar uns continguts en un curt període de temps; perquè s'han de fer les coses així, quan els alumnes esta tot el curs esforçant-se i el que realment necessiten és un mestre que els avaluï correctament, per a què fer les coses malament si es poden fer bé?

Normalment això dels exàmens ja m'havia parat a pensar-ho, ja que sempre han set una cosa que m'ha costat molt, i no li havia trobat gaire sentit mai. Es clar que si que els mestres necessiten avaluar i els nens ser avaluats, ja que és necessari saber si els continguts i competències es van assolint al llarg de les etapes, i si el que assolim és correcte. Però mai m'havia parat a pensar en com és podria millorar aquest procés d'avaluació; mai havia pensat amb això de la rúbrica. Aquestes lectures sobre l'avaluació m'han agradat molt ja que m'han informat molt sobre com hi ha que avaluar realment. Un nen per a aprendre correctament ha de ser avaluat dia a  dia, esforç a esforç, ja que l'aprenentatge no és cosa de un dia ni de una setmana, es a dir,que és un procés tant ampli que no pot estar reduït a una prova final en una fulla de paper limitada i en un temps limitat. 

Quan anava llegit sobre l'avaluació anava pensant en els continguts segons Zabala, i anava vegent que tots són molt importats com ja havíem dit anteriorment; tant els coneixements i conceptes previs, com la memorització de fets, com saber posar en pràctica els procediments i sobretot l'actitud, la qual penso que està molt marcada a causa de la dolenta avaluació que es duu a terme; amb aquesta, els alumnes es desanimen ja que són mal avaluats fins al punt de perdré la passió per aprendre, cosa que és fundamental en l'aprenentatge.






Si l'avaluació no canvia no canviarà res del procés educatiu, ja que l'avaluació és l'element clau.

Esper que us hagi agradat,
una salutació a tot@s!


Marta. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario